Rejestry Notarialne

Rejestry notarialne

Rejestry Notarialne to system, w którym przechowywane są dane przetwarzane przez sady, notariuszy RP, a także notariuszy UE. Znajdujące się tam dane mogą być udostępniane obywatelom za pośrednictwem kancelarii notarialnych. Jako pierwszy w systemie pojawił się Rejestr Aktów Poświadczenia Dziedziczenia. Następnie Rejestry Notarialne zaczęto rozbudowywać o kolejne moduły. Aktualnie obywatele mają dostęp do wielu informacji, ponieważ systemy pozwalają na obsługę różnych zadań. Dzięki nim można się dowiedzieć, do jakiego notariusza należy się zgłosić w celu zapoznania się z testamentem po śmierci spadkodawcy.

 

Rejestry Notarialne składają się z:

 

  • Rejestru Użytkowników,
  • Rejestru Spadkowego,
  • Notarialnego Rejestru Testamentów,
  • Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych,
  • Rejestru Zarządców Sukcesyjnych,
  • Notarialnych Rejestrów Statystycznych.

 

Rejestry Notarialne pozwalają na wymianę danych z różnymi instytucjami, m.in. z sądami wieczystoksięgowymi, Krajowym Rejestrem Sądowym oraz Ministerstwem Sprawiedliwości.

Jakie wyszukiwarki działają w ramach Rejestrów Notarialnych?

W ramach Rejestrów Notarialnych dostępne są także publiczne wyszukiwarki. Pozwalają one na wyszukiwanie wielu istotnych dla obywateli informacji. Znajdują się wśród nich wyszukiwarki:

 

  • notariuszy,
  • zastępców notarialnych,
  • notarialnych aktów poświadczenia dziedziczenia, zarejestrowanych po 01.03.2009 roku,
  • sądowych stwierdzeń nabycia spadku, zarejestrowanych po 07.09.2016 roku,
  • europejskich poświadczeń spadkowych, zarejestrowanych w Polsce po 07.09.2016 roku.